دوره 22، شماره 1 - ( تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي، بهار 1395 )                   دوره 22 شماره 1 صفحات 141-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

osareh F, bigdeli Z, morovati Z, hoseini M. A Survey of Relationship between Cultural Intelligence and Librarians' Job Performance in the Public Libraries of Khuzestan . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 22 (1) :141-157
URL: http://publij.ir/article-1-1138-fa.html
عصاره فریده، بیگدلی زاهد، مروتی ذکراله، حسینی مریم. بررسی رابطه‌ی بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1395; 22 (1) :141-157

URL: http://publij.ir/article-1-1138-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز ، hossini.maryam33@yahoo.com
چکیده:   (2017 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد تا به بررسی رابطۀ بین اَبعاد مختلف هوش فرهنگی با عملکرد شغلی کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بپردازد.
روش: پژوهش حاضر با روش پیمایشی انجام شده است و از روش همبستگی آماری برای تحلیل نتایج استفاده گردیده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان (جمعاً 230 نفر) بود که از این تعداد، بر اساس جدول کرجسی- مورگان یک نمونۀ 145 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای سنجش هوش فرهنگی و عملکرد شغلی به ترتیب پرسشنامه‌های ون‌داین و اَنگ (2004) و فرج‌پهلو و همکاران (1391) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه و همچنین ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی و عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان رابطه‎ای مثبت و معنی‌دار برقرار است. همچنین از بین اَبعاد هوش فرهنگی (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری)، اَبعاد شناختی، فراشناختی و انگیزشی آن با عملکرد شغلی کتابداران رابطۀ مثبت و معنی‌داری داشت.
اصالت/ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به هوش فرهنگی و بهبود آن در کتابداران تأکید می‌نماید. هوش فرهنگی تأثیر مستقیمی بر کیفیت عملکرد کتابداران دارد و عملکرد ارتباطی، جمعی، و برون‌سازمانی آنان را برای جذب بیشتر مخاطبان به کتابخانه و خدمات‎دهی بهتر تقویت می‎کند.
 
متن کامل [PDF 1068 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: نیروی انسانی کتابخانه ها
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb