دوره 22، شماره 2 - ( 7-1395 )                   دوره 22 شماره 2 صفحات 246-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه بیرجند ، Hakimed@yahoo.com
چکیده:   (6239 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کتابخانه­های عمومی شهرستان کرمان در توسعۀ فرهنگ مطالعۀ کاربران انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. برای سنجش، از الگوی سهلایۀ شاین (1383) شامل لایۀ ارزشها، هنجارها و تظاهرات استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ اعضای معتبر دارای سن 15 سال و بالاتر کتابخانه­های عمومی درجۀ 4 و بالاتر شهرستان کرمان تا پایان شهریورماه 1392 بود. حجم نمونه 373 نفر تعیین شد. برای آزمون فرضیه­ها از آزمون تی یک نمونه، اندازه‌های تکراری، تی دو نمونۀ مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد.
یافته‌ها: نقش کتابخانه­ های عمومی شهرستان کرمان در توسعۀ لایۀ باورها و جلوه­ها بالاتر از حد متوسط و در توسعۀ لایۀ قواعد در حد متوسط بود. به طور کلی، نقش این کتابخانه­ها در توسعۀ فرهنگ مطالعۀ کاربران کمتر از حد مطلوب (80 درصد) بود. بین میانگین نمرات حاصل از نقش کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمان در توسعۀ لایۀ باورها و جلوه­ها تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، اما بین میانگین نمرات نقش این کتابخانه­ها در توسعۀ لایۀ «قواعد و هنجارها» با دو لایۀ «ارزشها و باورها» و «جلوه­ها و تظاهرات» تفاوت معنی‌دار وجود داشت. همچنین بین میانگین نمرات حاصل از نقش کتابخانه­های عمومی شهرستان کرمان براساس متغیر جنسیت، گروه‌های سنی و مدارک تحصیلی کاربران تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در نشاندادن نقشآفرینی کمتر از حد انتظار کتابخانههای عمومی در ارتقاء فرهنگ مطالعۀ کاربران در شهرستان کرمان بود. همچنین، ارزش این مقاله در نشان دادن ضعف کتابخانههای عمومی در لایۀ «قواعد و هنجارها» برای توسعۀ فرهنگ مطالعۀ کاربران بود.
 
متن کامل [PDF 1634 kb]   (2291 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1393/2/16 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.