[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 ) ::
دوره 21 شماره 2 صفحات 325-339 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کتاب‌های مرجع فارسی چاپی کودکان و نوجوانان منتشره بین سال‌های 1390-1385 از نظر اعتبار، وسعت و کیفیت
یعقوب نوروزی* ، سکینه فلسفین
استادیار دانشگاه قم ، ynorouzi@gmail.com
چکیده:   (2223 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اعتبار، وسعت و کیفیت ­کتاب‌های مرجع فارسی کودکان و نوجوانان که از سال 1385 تا 1390 برای اولین بار در ایران به چاپ رسیدهاند، صورت گرفت تا بدین وسیله میزان مطابقتشان با معیارهای کتاب‌های مرجع کودکان و نوجوانان مشخص شود.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش بهکار رفته در این پژوهش، تحلیل محتوا و از نوع کمّی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 216 عنوان کتاب مرجع کودک و نوجوان است. ابزار گردآوری داده‌ها، سیاههوارسی محققساختۀ مبتنی بر مرور متون و منابع است که روایی آن به تأیید صاحب‌نظران رسید.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، از تعداد 216 عنوان کتاب بررسی شده، 150 اثر دانش‌نامه، 33  اثر واژه‌نامه، 8  اثر سرگذشت‌نامه، 18 اثر منابع مرجع فوری، و 7 اثر منابع مرجع جغرافیایی بودند. بر اساس نتایج، معیارهای ارزیابی در تعداد زیادی از کتاب‌ها به صورت کاملاً مطلوبی رعایت نشده بود. کتاب‌های تألیفی­ـ­ترجمه‌ای بیشتر از سایر کتاب‌ها معیارهای مورد نظر را رعایت کرده‌ بودند و همچنین به جز سال 1390، در بقیۀ سال‌ها کیفیت منابع مورد بررسی سیر صعودی داشتند. این در حالی است که تعداد کتاب‌های تألیفی­ـ­ترجمه‌ای تنها 6 درصد از کل کتاب‌ها را در این 6 سال تشکیل می‌دادند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر ضمن تهیۀ سیاهۀ وارسی در زمینۀ ارزیابی کتاب­های مرجع کودکان و نوجوانان بر اساس پیشینه­های موجود و نیز نظر متخصصان، این امکان را فراهم آورده است تا استفاده‌کنندگان کتاب‌های مرجع در انتخاب خود تصمیم بهتری بگیرند. همچنین به تولیدکنندگان کتاب‌های مرجع این امکان را می­دهد تا تصمیمگیری بهتری در زمینۀ تألیف کتاب‌های مرجع داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: منابع مرجع، کودک و نوجوان، اعتبار، کیفیت، مطالعات ارزیابی، معیارهای ارزیابی
متن کامل [PDF 499 kb]   (737 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ساير
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of Persian References (Authored & Translated) for Children and Adolescents, Based on validity, Coverage and Quality of Books . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 21 (2) :325-339
URL: http://publij.ir/article-1-1084-fa.html

نوروزی یعقوب، فلسفین سکینه. بررسی کتاب‌های مرجع فارسی چاپی کودکان و نوجوانان منتشره بین سال‌های 1390-1385 از نظر اعتبار، وسعت و کیفیت . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (2) :325-339

URL: http://publij.ir/article-1-1084-fa.html



دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3755