:: دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) ::
برگشت به فهرست نشریات دوره 22 شماره 2 صفحات 277-290
کاربست نظریه مبادله اجتماعی در توسعه فرهنگ مطالعه
محمود سالاری
استادیار دانشگاه امام رضا (ع)
چکیده:   (477 مشاهده)

 

چکیده

دنیای اجتماعی از دیدگاه هومنز متضمن افرادی کنشگری است که درحال مبادله پاداش است. نظریه مبادله این کنشگری را مبتنی بر دو خصلت کلی " خوش گرایی و درد گریزی" و " خردگرایی" انسان فرض کرده است. هومنز بر اساس این اصول کلی، شش قضیه را مطرح کرده است که مبین ابعاد نظریه مبادله است. در این مقاله با این باور که مطالعه پدیده اجتماعی است و انسان نیز موجودی محاسبه گر و معقول اندیش است، به کاربست اصول بنیادین نظریه مبادله و کنش مطالعه پرداخته شده است. همچنین علاوه بر طرح هریک از قضایای شش گانه هومنز با استناد به هریک از قضایا وضعیت مطالعه جامعه، تفسیر شده و در نهایت برای بکارگیری بهتر نظریه مبادله در توسعه فرهنگ مطالعه سه گام اساسی توصیه شده است.

!supportFootnotes]-->

واژه‌های کلیدی: نظریه مبادله، ‌ کنش مطالعه، ‌ فرهنگ مطالعه، مطالعه
متن کامل [PDF 1594 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: تحليلي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۶



XML   English Abstract   Print


برگشت به فهرست نشریات دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 )