:: دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) ::
دوره 22 شماره 2 صفحات 277-290 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست نظریه مبادله اجتماعی در توسعه فرهنگ مطالعه
محمود سالاری*
استادیار دانشگاه امام رضا (ع)
چکیده:   (1238 مشاهده)
هدف: این مقاله با هدف تعمیمدهی اصول نظریۀ مبادلۀ اجتماعی به موضوع فرهنگ مطالعه و خواندن نوشته شده است.
روش: مقاله از نوع نظری است و به روش کتابخانهای  و تحلیلی نگارش یافته است.
یافتهها: دنیای اجتماعی از دیدگاه جورج کاسپر هومنز شامل کنشگرانی است که در حال مبادلۀ پاداش هستند. نظریۀ مبادلۀ اجتماعی، این کنشگری را مبتنی بر دو خصلت کلی «گرایش به خوشی و دردگریزی» و «خردگرایی» انسان فرض کرده است. هومنز بر اساس این اصول کلی، شش قضیه را مطرح کرده است که مبین اَبعاد نظریۀ مبادلۀ اجتماعی است. این شش قضایا عبارتند از قضایای انگیزه، پیروزی، ارزش، محرومیت-اشباع، پرخاش-پذیرش، و قضیۀ عقلانیت. در ادامه، با استناد به هریک از قضایا وضعیت مطالعه جامعه تفسیر شده و در نهایت برای به‎کارگیری بهتر نظریۀ مبادله در توسعۀ فرهنگ مطالعه سه گام اساسی توصیه شده است که عبارتند از ایمان به نقش سازندۀ مطالعه، پاداش‎دهی به فراهم‎آورندگان هر امکان مطالعه و سوم، جلوه‎آفرینی برای مطالعه.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در استفاده از تعالیم نظریۀ مبادلۀ اجتماعی برای مسئلۀ بی‎مطالعگی و ضعف در فرهنگ مطالعۀ جامعۀ ایرانی است. به‎کارگیری این اصول ممکن است بتواند بخشی از این ضعف را ترمیم کند.
 
واژه‌های کلیدی: نظریۀ مبادلۀ اجتماعی، ‌ کنش مطالعه، ‌ فرهنگ مطالعه، خواندن.
متن کامل [PDF 1594 kb]   (387 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۶


XML   English Abstract   Print



دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها