[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
دوره 21 شماره 4 صفحات 549-567 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهرستان مشهد
محمد حسن زاده* ، روح الله حکم آبادی
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس ، hasanzadeh@modares.ac.ir
چکیده:   (2226 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانه­های وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در شهرستان مشهد است.

روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی – توصیفی انجام گرفته است. جامعۀ پژوهش از دو گروه کتابداران و کاربران کتابخانه­های وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در شهرستان مشهد تشکیل گردیده است. از میان کاربران کتابخانه­های عمومی، 379 نفر به روش تصادفی سهمیه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامۀ لایبکوال برای ارزیابی کیفیت خدمات در بین آن­ها توزیع و جمع­آوری گردید. به منظور سنجش فرهنگ سازمانی نیز پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی دنیسون در بین تمامی کارکنان کتابخانه­های عمومی توزیع شد.

یافته­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که در کتابخانه­های عمومی مشهد فرهنگ سازمانی هر چند بالاتر از ناحیۀ آسیب­پذیری قرار داشته، اما با شرایط آرمانی فاصله دارد. در مورد کیفیت خدمات نیز یافته­ها نشان داد کتابخانههای عمومی نتوانسته­اند انتظارات کاربران خود را برآورده سازند. بررسی رابطۀ میان فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات نشان داد که در کتابخانه­های عمومی مشهد میان ویژگی­های فرهنگ سازمانی و اَبعاد کیفیت خدمات رابطه معناداری وجود ندارد. تنها رابطۀ مشاهده شده، رابطۀ معکوسی است که بین ویژگی یکپارچگی و بُعد کنترل اطلاعات و کیفیت خدمات وجود داشت.

اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت نظری فرهنگ سازمانی در بالا رفتن کیفیت خدمات کتابخانه‌ها، این پژوهش جزو اولین‌هایی است که سعی کرده تا عملاً این رابطه را دربارۀ کتابخانه‌های عمومی یکی از شهرهای ایران بررسی کند. عدم کشف رابطۀ معنادار، نشان‌دهندۀ عدم نفوذ فرهنگ سازمانی در عملکرد کتابخانه‌های عمومی است.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون، کیفیت خدمات، لایب‌کوال، کتابخانه‌های عمومی مشهد.
متن کامل [PDF 1039 kb]   (630 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh M, Hokmabadi R. Correlation between Organizational Culture and Quality of Services in Iran Public Libraries (Case Study of Mashhad City) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 21 (4) :549-567
URL: http://publij.ir/article-1-1076-fa.html

حسن زاده محمد، حکم آبادی روح الله. رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و کیفیت خدمات در کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهرستان مشهد . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (4) :549-567

URL: http://publij.ir/article-1-1076-fa.html



دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3742