دوره 16، شماره 4 - ( 11-1389 )                   دوره 16 شماره 4 صفحات 104-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید چمران اهواز ، Pashootanizade@gmail.com
چکیده:   (9862 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش شناسایی ویژگی‌های مهم ساختاری تارنماهای مخصوص نوجوانان 14ـ12 ساله ایرانی است.
روش: انجام این پژوهش با استفاده از تحلیل ساختاری 54 تارنمای انگلیسی زبان و فارسی زبان ویژه نوجوانان و نظرخواهی از 93 صاحب‌نظر و 32 نوجوانان 14ـ12 ساله ایرانی میسر شد که به روش پیمایشی و از طریق توزیع پرسشنامه انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون‌های تی و مجذور خی استفاده گردید.
یافته‌ها: با بررسی نظرات دو گروه صاحب‌نظران و نوجوانان ایرانی، 27 ویژگی ساختاری مهم
(از میان 30 ویژگی شناسایی شده) برای تارنماهای نوجوانان 14ـ12 ساله ایرانی تعیین و معرفی شد که 10 ویژگی اول آن‌ها به‌ترتیب عبارتند از: خوانا بودن متن (4/92%)، سرعت بارگذاری بالا (2/89%)، آرم (1/88%)، مشخص بودن عنوان هر صفحه (3/86%)، وجود پیوند برای بازگشت به صفحه خانگی (86%)، صحیح بودن دستور زبان و املای نوشته‌ها (86%)، پیش‌بینی موتور جست‌‌وجو به‌منظور جست‌‌وجو در تارنما (8/82%)، استفاده از رنگ‌های مختلف (7/82%)، امکان راهبری در صفحات (6/81%) و استفاده از عکس (5/81%).

اصالت/ارزش: تاکنون هیچ پژوهشی در رابطه با ویژگی‌های ساختاری وب‌سایت‌ها‌ی (تارنماهای) کودکان و نوجوانان در یک رده سنی خاص و با توجه به نیازها و ویژگی‌های آنان انجام نشده است که این پژوهش از این نظر منحصربه‌فرد است. همچنین طراحان تارنماها، کتابداران کتابخانه‌های عمومی، والدین، معلمان و ... با استفاده از نتایج این پژوهش، می‌توانند به طراحی و انتخاب تارنماهایی مناسب برای گروه مذکور اقدام نمایند.
 
متن کامل [PDF 315 kb]   (1830 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1391/5/19 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار: 1396/11/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.