[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 ) ::
دوره 21 شماره 2 صفحات 309-323 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر کتاب‌های تعاملی الکترونیکی بر خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی دانش‌آموزان مقطع سنی 12-9 سال مراجعه‌‌کننده به کتابخانه‌های عمومی؛ مطالعه موردی: کتابخانه عمومی هنر و اندیشه فولادشهر
پریسا لرکی* ، مجید عبدالهی، بی‌بی عشرت زمانی، راحله کریمی
، larkiparisa@ymail.com
چکیده:   (2363 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر مطالعۀ کتاب­های تعاملی الکترونیکی بر خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی دانش­آموزان دورۀ ابتدایی (مقطع سنی 12-9 سال) مراجعه­کننده به کتابخانۀ عمومی هنر و اندیشۀ فولادشهر و نیز بررسی تأثیر عامل جنسیت‌ بر ویژگیهای ذکر شده است.
روش: پژوهش حاضر مطالعۀ نیمه‎آزمایشی مبتنی بر اندازهگیری تأثیر مداخله متغیر مستقل مطالعۀ کتاب‌های تعاملی الکترونیکی بر رفتار تکگروه آزمایشی از طریق مشاهدۀ رفتار آزمودنی‌ها حین اجرا و نیز مقایسۀ نتایج پیشآزمون  و پسآزمون بوده است. جامعۀ آماری، دانشآموزان دورۀ ابتدایی مقطع سنی 12-9 مراجعهکننده به کتابخانۀ عمومی هنر و اندیشۀ فولادشهر اصفهان بودند که از بین آنها 20 نفر دانش‌آموز دختر و پسر در مقطع سنی 12-9 سال به‎صورت تصادفی گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ محقق ساخته بود. در شروع کار از گروه مورد نظر  پیشآزمون گرفته شد. سپس اعضای گروه طی 10 جلسه و در هر جلسه 2 کتاب تعاملی رایانهای مطالعه کردند. پس از پایان 10 جلسه امتحان، از گروه آزمایش پسآزمون گرفته شد.
یافتهها: یافته‎ها بیانگر آن بود که از دیدگاه دانش­آموزان مطالعۀ کتاب­های تعاملی الکترونیکی سبب افزایش میزان خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی در آنها می‌شود همچنین جنسیت تأثیری بر ویژگی‌های مذکور ندارد.
اصالت/ارزش :ارزش این مقاله در بیان اثر کتابهای تعاملی الکترونیکی بهعنوان یکی از مهم­ترین رسانههای انتقال پیام در افزایش علاقه به مطالعه و خودکارآمدی است.
 
واژه‌های کلیدی: کتابخانه های عمومی، کتاب های تعاملی الکترونیکی، خلاقیت، خودکارآمدی، علاقه به مطالعه
متن کامل [PDF 456 kb]   (588 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ساير
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

larki P, abdolshi M, Zamani E, Karimi R. Study of the Impact of Electronic Interactive Books on Creativity, Interest and Self-Efficacy of Student Users of Public Libraries (A Case from Honar & Andisheh Library of Fouladshar) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 21 (2) :309-323
URL: http://publij.ir/article-1-1048-fa.html

لرکی پریسا، عبدالهی مجید، زمانی بی‌بی عشرت، کریمی راحله. بررسی اثر کتاب‌های تعاملی الکترونیکی بر خلاقیت، علاقه به مطالعه و خودکارآمدی دانش‌آموزان مقطع سنی 12-9 سال مراجعه‌‌کننده به کتابخانه‌های عمومی؛ مطالعه موردی: کتابخانه عمومی هنر و اندیشه فولادشهر. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (2) :309-323

URL: http://publij.ir/article-1-1048-fa.html



دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3731