دوره 21، شماره 3 - ( 9-1394 )                   دوره 21 شماره 3 صفحات 447-425 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

makkizadeh F, farzin yazdi M. Aspects of Knowledge Management in Public Libraries and Analysis of Its Impact on the Improvement of Innovation (Case Study: Yazd province, Iran) . Research on Information Science and Public Libraries 2015; 21 (3) :425-447
URL: http://publij.ir/article-1-1035-fa.html
مکی زاده فاطمه، فرزین یزدی محبوبه. شناسایی اَبعاد سیستم مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی و تحلیل تأثیر آن بر توسعۀ نوآوری (مطالعۀ موردی: استان یزد) . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1394; 21 (3) :425-447

URL: http://publij.ir/article-1-1035-fa.html


دانشگاه الزهرا ، farziny258@gmail.com
چکیده:   (6063 مشاهده)

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی اَبعاد سیستم مدیریت دانش و نوآوری و ارزیابی وضعیت آنها در کتابخانه­های عمومی شهر یزد و تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری است.

روش: پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد (مشارکتی و غیرمشارکتی) تشکیل می‌دهند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری پیرسون، تی تک نمونه‌ای، مدل‌یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که کلیۀ ابعاد مدیریت دانش به جز بُعد «خلق و کسب دانش» بر نوآوری تأثیر دارند. به استناد ضرایب معادلات ساختاری، بیشترین اثرگذاری بر نوآوری به ترتیب مربوط به بُعد «فن‌آوری و ساختار» و بُعد «سازماندهی، ذخیره و تسهیم دانش» بود. همچنین یافتهها نشان داد که متغیرهای «نوآوری اجرایی» و «نوآوری فنی» در کتابخانه­های عمومی یزد از وضعیت متوسط و نامطلوب برخوردار هستند. به نظر می‌رسد به این دو حوزه توجه کمتری شده است و برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی به منظور حل مشکلات و بهبود بخشیدن به وضعیت آنها وجود ندارد.

اصالت/ارزش: اهمیت این پژوهش در معرفی عوامل نیازمند بهبود در سیستم مدیریت دانش و نوآوری نهاد است. عامل «خلق و کسب دانش در سیستم مدیریت دانش، و عوامل «نوآوری اجرایی» و «نوآوری فنی» در کتابخانههای عمومی نیازمند تقویت و توجه مدیریتی است.

متن کامل [PDF 1217 kb]   (1969 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: 1392/10/8 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb