:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
دوره 21 شماره 4 صفحات 497-513 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر میزان ابهام‌گریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان در خرید اینترنتی کتاب
فاطمه نژادشکوهی* ، مصطفی کاظمی
کارشناسی ارشد فردوسی مشهد ، fshokoohi63@gmail.com
چکیده:   (1694 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق بررسی تأثیر میزان ابهام‌گریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان برای خرید اینترنتی کتاب با نقش واسط متغیر ادراکات دانشجو است.
روش: این تحقیق با روش پیمایشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 92-91 با حجم نمونه 384 نفر انجام شد. برای بررسی روایی، بررسی محتوایی روایی انتخاب گردید و از نظر متخصصان استفاده شد. پایایی پرسشنامه با نرم‌افزار اس.پی.اس.اس سنجیده شد و مقدار ضریب آلفای کرونباخ 79/0 محاسبه شد که نشان از پایایی ابزار تحقیق داشت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون‌های رگرسیون و همبستگی استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ابهام‌گریزی بر اعتماد دانشجویان مؤثر نیست. با این حال، یافتهها بیانگر این بودند که متغیر ادراک دربارۀ بنگاه فروش، و ادراک دربارۀ حفظ حریم خصوصی بر اعتماد دانشجویان مؤثرند.
اصالت/ارزش: بر اساس پژوهش حاضر، برای اعتمادسازی میان دانشجویان برای خرید اینترنتی از کتاب، باید ادراک آنان به رعایت حریم خصوصی آنان را بهبود داد و اطمینانهای لازم را در این خصوص ایجاد کرد. همچنین، باید اعتماد آنان را نسبت به بنگاه فروش کتاب از طریق راهاندازی کتابفروشیهای با مقیاس بزرگ و برندسازی و ایجاد شهرت نیک، جلب نمود.
 
واژه‌های کلیدی: ابهام‌گریزی، اعتماد، خرید اینترنتی کتاب.
متن کامل [PDF 1235 kb]   (640 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ساير
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۱


XML   English Abstract   Print



دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها