دوره 20، شماره 1 - ( 1-1393 )                   دوره 20 شماره 1 صفحات 197-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdyoon R, Shabani A, Sadeghi M. The Quality Improvement in E-learning Institutions: Causes and Consequences. Research on Information Science and Public Libraries 2014; 20 (1) :173-197
URL: http://publij.ir/article-1-1027-fa.html
مهدیون روح اله، شعبانی علی، صادقی ملیحه. بهبود کیفیت دوره ‌های یادگیری الکترونیکی در مراکز و موسسات یادگیری الکترونیکی: عوامل و پیامدها. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1393; 20 (1) :173-197

URL: http://publij.ir/article-1-1027-fa.html


دانشگاه تهران ، rmahdiuon@gmail.com
چکیده:   (5636 مشاهده)

 

هدف: هدف پژوهش حاضرتوصیف و تبیین فرایند بهبود و تضمین کیفیت در مراکز یادگیری الکترونیکی است.
روش: روش این پژوهش زمینه‌یابی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته است که روی 153 نفر از مدرسان، کارکنان تخصصی و متخصصان یادگیری الکترونیکی به‌عنوان نمونه آماری اجرا شده است.
یافته‏ ها: نتایج نشان می‏دهد که متغیر فرایند یاددهی یادگیری به‌طور مثبت معنادار بر کیفیت یادگیری مؤثر است؛ اما در این میان متغیرهای ویژگی‌های کنشگران انسانی، و عوامل مدیریت به‏صورت مستقیم بر کیفیت یادگیری مؤثر نبودند اما پیامدها را به‏صورت مثبت و معناداری تحت تأثیر قرار می‌دادند. از میان عوامل زمینه‌ای بافتار عمومی به‏صورت مثبت و معناداری بر کیفیت یادگیری تأثیر داشت. در این میان رابطه معناداری در خصوص بافتار تخصصی و کیفیت یادگیری یافت نشد همچنین هیچ یک از راهبردهای خرد، میانی و کلان بر کیفیت یادگیری تأثیرگذار نبودند؛ اما شکل‌گیری راهبردها با عوامل محیطی مورد تأثیر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر راهبردها بدون واسطه بر پیامدها تاثیرگذارند. از سویی دیگر کیفیت یادگیری به‏صورت مثبت، معنادار و قوی بر ایجاد پیامدها مؤثر است.
اصالت/ارزش: این پژوهش با به کارگیری مدل معادلات ساختاری به آزمون مدل جامع در مورد یادگیری الکترونیکی در مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی می‌پردازد.
 

متن کامل [PDF 784 kb]   (2262 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات فرهنگي
دریافت: 1392/9/30 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb