دوره 21، شماره 1 - ( 3-1394 )                   دوره 21 شماره 1 صفحات 127-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fahimifar S. Co-authorship Network in Scientific Knowledge and Information Science Persian Journals . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 21 (1) :127-151
URL: http://publij.ir/article-1-1016-fa.html
فهیمی فر سپیده، سهلی فرزانه. بررسی شبکه هم تالیفی مجلات علمی پژوهشی فارسی حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (1) :127-151

URL: http://publij.ir/article-1-1016-fa.html


دانشگاه تهران ، sfahimifar@ut.ac.ir
چکیده:   (2884 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش، ترسیم شبکۀ هم‌تألیفی نویسندگان فصلنامه‌های علمی و پژوهشی (781 مقاله) حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، شناسایی مهم‌ترین نویسندگان، و بررسی انسجام شبکه‌ای است.
روش: پژوهش حاضر از نوع علم‌سنجی است و با رویکرد تحلیل شبکۀ اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش از شاخص‌های تحلیل شبکۀ اجتماعی نظیر درجۀ همکاری، شاخص همکاری، اندازۀ گره، مرکزیت درجه‌ای، مرکزیت بینابینی، مرکزیت بردار ویژه، و نظایر آن استفاده شده و بهمنظور تحلیل داده‌های گرد آمده، نرم‌افزار NodXL به کار رفته است. مقالات بررسی شده مربوط به سال 1387 تا تابستان 1392 است.
یافته‌ها: در میان چهار مجلۀ مورد بررسی بالاترین شاخص همکاری به فصلنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات و بالاترین درجۀ همکاری نیز به طور مشترک به فصلنامۀ پردازش و مدیریت اطلاعات و فصلنامۀ تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد. غلامرضا فدائی، محمد حسن‌زاده، و فریبرز درودی به ترتیب دارای بیشترین تألیفات در این مدت زمانی بوده‌اند. الگوی هم‌تألیفی نویسندگان، دو نویسنده بوده است. در مجموع با بررسی چگالی به دست آمده از شبکه و پایین بودن آن می‌توان گفت که روابط هم‌تألیفی زیاد و انسجام قابل توجهی بین نویسندگان حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی وجود ندارد.
اصالت/ارزش: بیشتر پژوهش‌هایی که در حوزۀ علم‌سنجی و هم‌تألیفی انجام شدهاند، به بررسی مقالات منتشر شدۀ ایرانیان در بانک اطلاعاتی وب‌آوساینس پرداخته است. بررسی شبکۀ هم‌تألیفی نویسندگان حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌تواند الگوی پیشرفت علمی آینده را ترسیم، و برجسته‌ترین و کلیدی‌ترین نویسندگان این حوزه را بهمنظور انجام پژوهش‌های مرتبط شناسایی کند.
 
متن کامل [PDF 1593 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: كتابسنجي، علم‌سنجي، وب‌سنجي، اطلاع‌سنجي
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۳/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb