دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 7-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سخن سردبیر: سرمایه اجتماعی و پنج «میم» اطلاعات. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (1) :7-10

URL: http://publij.ir/article-1-2017-fa.html


چکیده:   (947 مشاهده)
جریان اطلاعات و شفافیت آن سرمایه اجتماعی را می­سازد و افزون می­کند. زندگی انسان بدون اطلاعات ممکن نیست. اطلاعات منظم و هدفمند  به دانش تبدیل می­شود و ما برای گذران زندگی به کسب و استفاده، به­آن نیازمندیم. وقتی زندگیِ اجتماعی گسترده شد مردم به تقسیم کار می­پردازند و مسئولیت های اجتماعی شکل می­گیرد و هر مسئولیتی ناظر به حل بخشی از مشکلات می­شود. مردم انتظار دارند که مسئولان اطلاعات لازم را در مورد چگونگی انجام کار­ها ­و احیاناً مشکلات در اختیار آنان بگذارند، تا در حلّ آنها مشارکت کنند. هر گاه مسئولانی در اطلاع­رسانی بهتر کار کنند از کمک های مردمیِ بیشتر برخوردار می­شوند و این به این معنا است که سرمایه اجتماعی زیاد است. معنای دیگر آن این است که مردم و کارگزارانشان به هم اعتماد دارند و به هم یاری می­رسانند. هر گاه رابطه با مخاطب با عدم شفافیت و غلط بودن مبنای کار توأم باشد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از بین می رود. نتیجه اینکه مردم هم اطلاعات درست نمی­دهند و هم کارگزاران بر اساس اطلاعات غلط نمی­توانند برنامه ریزی کنند و کشور اداره نمی شود و همه چیز به هم می­ریزد. بنابراین مخفی کردن اطلاعات، و یا اطلاعات غلط دادن آنها نتیجه عملکرد مسئولان است. این نوع اطلاعات مردود ( (rejected) است.
واژه‌های کلیدی: سرمایه اجتماعی. اطلاعات
متن کامل [PDF 280 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: فن‌آوري اطلاعات در مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb