[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
دوره 24 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی جایگاه سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
بتول کیخا* ، حسن کیانی، امیر غائبی
، batulkeykha@gmail.com
چکیده:   (554 مشاهده)
هدف:  هدف از این پژوهش، مطالعه جایگاه مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بررسی نتایج حاصل، با سند سواد اطلاعاتی ایفلا، است.
روش:  پژوهش بر پایه تحلیل‌های نظری نگاشته شده و از نظر رویکرد، در زمره مطالعات کیفی جای دارد. جامعه پژوهش 8 فقره از اسناد نهاد کتابخانه­های عمومی ایران و همچنین سند رهنمود توسعه سواد اطلاعاتی ایفلا است که با ابزار سیاهه وارسی و با روش تحلیل محتوای کیفیِ مقوله­ای و هدایت­شده با استفاده از نرم­افزار اِن‌وایوو(NVIVO)، با تکیه ‌بر تکنیک گال(Gal)، انجام‌ شده است.
 یافته‌ها: درمجموع44 مضمونِ مرتبط با مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی، شناسایی شد که در پنج مقوله اصلیِ:  آموزش، پژوهش، سواد رسانه­ای، کارآفرینی و یادگیری مادام­العمر دسته­بندی شدند. مضامین مرتبط با آموزش سواد اطلاعاتی بیشترین توجه را در اسناد داشتند و سند برنامه 5  ساله راهبردی، حائز بیشترین مضامینِ مرتبط با مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی ایفلا بود. علی­رغم اهمیت سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی، به نقش سازنده این مهارت­ها آن­گونه که باید، در اسناد فرادست و همچنین در جهت توانمندسازی جامعه مخاطب، توجه نشده است.
 اصالت/ارزش:  نتایج حاصل از این واکاوی می­تواند بستری باشد بر توجه جدی و گنجانده شدن صریح­تر مولفه های سواد اطلاعاتی در اسناد نهاد کتابخانه­های عمومی، به منظور تدوین و اجرای برنامه­های مستمر آموزش سواد اطلاعاتی برای جامعه مخاطب کتابخانه­های عمومی ایران.
 
 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه­ها: سواد اطلاعاتی، کتابخانه­های عمومی، اسناد فرادست، سند رهنمود توسعه سواد اطلاعاتی ایفلا، نهاد کتابخانه­های عمومی کشور
متن کامل [PDF 420 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keykha B, Kiani H, Ghaebi A. Analysis of the Place of Information Literacy in Official Documents of Iran Public Libraries Foundation. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (3)
URL: http://publij.ir/article-1-1941-fa.html

کیخا بتول، کیانی حسن، غائبی امیر. واکاوی جایگاه سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3)

URL: http://publij.ir/article-1-1941-fa.html



دوره 24، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781