دوره 24، شماره 3 - ( 9-1397 )                   دوره 24 شماره 3 صفحات 411-435 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keykha B, Kiani H, Ghaebi A. Information Literacy in Official Documents of Iran Public Libraries Foundation . Research on Information Science & Public Libraries. 2018; 24 (3) :411-435
URL: http://publij.ir/article-1-1941-fa.html
کیخا بتول، کیانی حسن، غائبی امیر. سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3) :411-435

URL: http://publij.ir/article-1-1941-fa.html


، batulkeykha@gmail.com
چکیده:   (1264 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، واکاوی جایگاه مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور و تطبیق نتایج حاصل، با سند سواد اطلاعاتی ایفلا است.
روش: پژوهش بر پایۀ تحلیل‌های نظری نگاشته شده و از نظر رویکرد، در زمرۀ مطالعات کیفی جای دارد. جامعۀ پژوهش هشت فقره از اَسناد نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور و همچنین سند رهنمود توسعۀ سواد اطلاعاتی ایفلا است که با ابزار سیاهه‌وارسی و با روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از نرم­افزار اِن‌وایوو (NVivo)، با تکیه ‌بر تکنیک گال (Gal) انجام‌ شده ‌است.
 یافته‌ها: در مجموع 44 مضمونِ مرتبط با مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی شناسایی شد که در پنج مقولۀ اصلی: آموزش، پژوهش، سواد‌ رسانهای، کارآفرینی و یادگیری مادام­‌العمر دسته‌­بندی شدند. مضامین مرتبط با آموزش سواد اطلاعاتی بیشترین توجه را در اَسناد داشتند و سند برنامه پنج‌سالۀ راهبردی، حائز بیشترین مضامینِ مرتبط با مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی ایفلا بود. علی­رغم اهمیت سواد اطلاعاتی برای مخاطبان کتابخانه‌های عمومی، به نقش سازندۀ این مهارت­‌ها آن­گونه که باید، در اَسناد بالادستی و همچنین در برنامه‌های توانمندسازی جامعه مخاطب، توجه نشده ‌است.
 اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این واکاوی بستری برای توجه جدی و گنجانده شدن صریح­‌تر مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در اَسناد نهاد کتابخانه­‌های عمومی است تا از این رهگذر برنامه­‌های مستمر آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی برای جامعه مخاطب کتابخانه­‌های عمومی‌ کشور تدوین و اجرا شود.

 
متن کامل [PDF 1038 kb]   (572 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مطالعات اجتماعي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۲ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۳/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb