دوره 23، شماره 4 - ( 12-1396 )                   دوره 23 شماره 4 صفحات 502-487 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbary-Borng M, Mosavi A S, Azami M. Reviewing the Viewpoint of Managers and Librarians of Public Libraries in Kerman Province towards Teleworking: Identifying the Benefits, Obstacles and Ways of Expansion. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 23 (4) :487-502
URL: http://publij.ir/article-1-1299-fa.html
اکبری بوررنگ محمد، موسوی علی سادات، اعظمی محمد. بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان نسبت به دورکاری: شناسایی مزایا، موانع و راه‌های گسترش. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1396; 23 (4) :487-502

URL: http://publij.ir/article-1-1299-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، Mohammadaazami14@gmail.com
چکیده:   (3492 مشاهده)
هدف: این پژوهش به‌منظور بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان نسبت به دورکاری و شناسایی مزایا و موانع آن طراحی و انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نظر شیوۀ گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان کرمان می‌باشد. در این مطالعه از یک پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. برای سنجش روایی از نظر متخصصان رشتۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی و برای بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید، بر این اساس میزان آلفای کرونباخ عدد 70/0 به‌دست آمد.
یافته‌ها: میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان با دورکاری در حد بالایی می‌باشد. بین میزان آشنایی مدیران و کتابداران با دورکاری بر حسب مدرک تحصیلی و جنسیت تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. بخش­های مناسب کتابخانه جهت انجام دورکاری از دیدگاه مدیران و کتابداران به‌ترتیب بخش مجموعه­سازی، بخش فهرست­نویسی، بخش امانت و بخش اطلاع­رسانی و امکانات مورد نیاز جهت انجام دورکاری به‌ترتیب کامپیوتر، مودم، موبایل، فکس، تلفن و در نهایت پرینتر می­باشند. کتابخانه­های مورد بررسی توانسته بودند در حد متوسط زمینۀ دورکاری را فراهم نمایند. آزمودنی‌ها، کاهش زمان و هزینۀ رفت‌وآمد را مهم‌ترین عامل در پذیرش دورکاری و کاهش استرس کاری به‌واسطۀ نظارت را به‌عنوان عاملی کم‌اهمیت در پذیرش دورکاری تلقی کردند. به زعم مشارکت‌کنندگان، آموزش مزایا و معایب دورکاری به مدیران و تصمیم­گیران می­تواند مهم­ترین عامل برای گسترش دورکاری باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت که مدیران وکتابداران دیدگاه موافقی نسبت به استفاده از دورکاری در بخش‌های مختلف کتابخانه‌های مورد بررسی دارند.
اصالت/ارزش: تاکنون به‌ندرت پژوهشی در زمینۀ به‌کارگیری دورکاری در خدمات کتابخانه‌های عمومی انجام شده است. در این پژوهش سعی شده است تمامی جوانب موضوع از جمله شناسایی مزایا، موانع و راه­های گسترش آن مورد بحث و بررسی قرارگیرد.
 
متن کامل [PDF 518 kb]   (1282 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: 1393/11/2 | پذیرش: 1397/1/21 | انتشار: 1397/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb