[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 5-1390 ) ::
دوره 17 شماره 2 صفحات 337-371 برگشت به فهرست نسخه ها
سطح سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش یادگیری الکترونیکی دانشجویان
مهرانگیز علی‌نژاد ، محمدرضا سرمدی، بهمن زندی، سید محمد شبیری
هيات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ، m_alinejad_6@yahoo.com
چکیده:   (10733 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش دانشجویان یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای شیراز، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقّقساخته‌ است. جامعه آماری پژوهش شامل1400 دانشجوی سال آخر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشدِ مشغول به تحصیل در بخش آموزش الکترونیکی سه دانشگاه مورد بررسی است که طبق جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشه‌ای تصادفی تک مرحله‌ای، 300 نفر بهعنوان نمونه تعیین شدند. یافتهها: نتایج تحلیل داده‌ها که با استفاده از آزمون نیکویی برازش کای‌دو، تیاستودنت و همبستگی پیرسون بهدست آمد، نشان داد که 1. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان پایین است 2. بین سطوح مختلف سواد اطلاعاتی اختلاف وجود دارد و 3. بین سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگا‌ه‌های مورد بررسی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. اصالت/ارزش: بهدلیل ویژگیها و تفاوتهایی که یادگیری الکترونیکی با آموزش مرسوم دارد، اهمیت و ضرورت سواد اطلاعاتی در این فرایند آموزشی بیشتر است و با توجه به بررسی‌های انجام شده، تاکنون پژوهشی به بررسی نقش و سطح سواد اطلاعاتی افراد در فرایند‌های یادگیری الکترونیکی نپرداخته است.
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، یادگیری الکترونیکی، استاندارد‌های سواد اطلاعاتی، آموزش از راه دور.
متن کامل [PDF 662 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alinejad M, Sarmadi M R, Zandi B, Shobeiri S M. Level of Information Literacy and Its Role in E-Learning of University Students. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2011; 17 (2) :337-371
URL: http://publij.ir/article-1-119-fa.html
علی‌نژاد مهرانگیز، سرمدی محمدرضا، زندی بهمن، شبیری سید محمد. سطح سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش یادگیری الکترونیکی دانشجویان . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1390; 17 (2) :337-371

URL: http://publij.ir/article-1-119-fa.html

دوره 17، شماره 2 - ( 5-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 815 queries by yektaweb 3503