[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 10-1390 ) ::
دوره 17 شماره 4 صفحات 649-657 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش: مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان
جعفر بیک‌زاد، هانیه دودمانی ملکی
آموزش و پرورش شهر ملکان ، h.doodmani@gmail.com
چکیده:   (10269 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل سازمانی از جمله فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، آموزش، منابع انسانی، جریان اطلاعات و ارتباطات، فنآوری اطلاعات، و شفافیت اسناد بر عملکرد مدیریت دانش و مؤلفه‌های خلق دانش، ذخیرۀ دانش، بهکارگیری دانش، و انتقال و اشتراک دانش در آموزش و پرورش شهر ملکان می‌باشد. روش: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعۀ این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش شهر ملکان هستند که با توجه به حجم جامعه، نمونهگیری تصادفی طبقه‌ای بهعمل آمد و در نهایت 214 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در نهایت پس از توزیع پرسشنامه 143 مورد پرسشنامه صحیح قابل تحلیل جمعآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشانگر آن بودند که متغیرهای فرهنگ سازمانی، آموزش، و فنآوری اطلاعات تأثیر مثبت معنیداری روی عملکرد مدیریت دانش دارند. با این وجود سایر متغیرها از جمله منابع انسانی تنها در مؤلفۀ خلق دانش روی عملکرد مدیریت دانش تأثیر مثبت معنیدار دارد و سایر متغیرها نیز با وجود اینکه همبستگی مثبتی با عملکرد مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن دارند تأثیر آن‌ها از نظر آماری معنیدار نمی‌باشد. اصالت/ارزش: از آنجا که اکثر کارهای انجام شده در زمینۀ مدیریت دانش در حوزۀ کسب و کار و سازمانهای انتفاعی بوده است، انجام این پژوهش در حوزۀ آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، آموزش و پرورش، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، ملکان
متن کامل [PDF 527 kb]   (224 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و دانش
دریافت: ۱۳۹۱/۳/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beikzad J, Doudmani Maleki H. The Effect of Organizational factors on Performance of Knowledge Management (KM) in Education (Case Study: Ministry of Education, Malekan City Office) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2012; 17 (4) :649-657
URL: http://publij.ir/article-1-26-fa.html
بیک‌زاد جعفر، دودمانی ملکی هانیه. بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر عملکرد مدیریت دانش در آموزش و پرورش: مطالعه موردی آموزش و پرورش شهر ملکان . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1390; 17 (4) :649-657

URL: http://publij.ir/article-1-26-fa.html

دوره 17، شماره 4 - ( 10-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 805 queries by yektaweb 3461