دوره 16، شماره 1 - ( 2-1389 )                   دوره 16 شماره 1 صفحات 22-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabarsa G, Mahboub S, Esmaeeli Givi M, Esmaeeli Givi H. Investigation of the Influence of Organizational Entrepreneurial Culture on Creativity and Innovation in Iran Public Libraries Foundation. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (1) :5-22
URL: http://publij.ir/article-1-75-fa.html
طبرسا غلامعلی، محبوب سیامک، اسمعیلی‌گیوی محمدرضا، اسمعیلی‌گیوی حمیدرضا. بررسی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهادکتابخانه‌های عمومی‌کشور . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (1) :5-22

URL: http://publij.ir/article-1-75-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی ، r_givi@sbu.ac.ir
چکیده:   (16367 مشاهده)
هدف: هدف این نوشتار، بررسی نقش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه  به‌عنوان عاملی اساسی برای خلاقیت و نوآوری در کتابخانه های عمومی کشور است.
روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری داده­ها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و داده­های اولیه از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از پرسشنامه مک‌گیور (2003) استفاده شد و سنجش خلاقیت و نوآوری به‌وسیله پرسشنامه استاندارد اسلان پاول (2006) صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، تمام کارکنان صف و ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (4700 نفر) است. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد 150 پرسشنامه توزیع و در نهایت 116پرسشنامه جمع‌آوری­گردید.
یافته‌ها: بررسی داده‌های گردآوری ‌شده (به کمک نرم‌افزار 5/8 LISREL و SPSS) با استفاده از آزمون علامت و تحلیل مسیر نشان داد که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر خلاقیت و نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون علامت نشان داد که از بین ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، بُعد ارزشمندی کار و تفریح و سرگرمی در وضعیت مطلوبی می­باشند و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، تهاجم بی‌ثمر، ریسک‌پذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیش‌فعال، کلام و همچنین فرهنگ سازمانی کارآفرینانه  نیز در وضعیت نامطلوبی می­باشد.
اصالت‌/ارزش: یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی در شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های ابعاد مختلف فرهنگ‌ سازمانی مؤثر در خلاقیت کمک کند.
 
متن کامل [PDF 352 kb]   (851 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb