[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 ) ::
دوره 15 شماره 4 صفحات 125-146 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان استفاده کتابخانه‏ های عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی
حمیده گوهری ، مریم رحمتی تاش، منصور تاجداران
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س) ، hgohari61@gmail.com
چکیده:   (7429 مشاهده)
بازاریابی، یعنی جستجو برای یافتن مناسب‏ترین بازار و بخش‏هایی که سازمان می‏تواند در آن‏جا خدماتی مفیدتر و مؤثرتر ارائه داده و نیاز کاربران و مراجعان خود را به بهترین شکل ممکن برطرف سازد. کتابخانه، سازمانی بازارمدار است که کلیه فعالیت‏های آن با توجه به نیازهای کاربر جهت می‏گیرد و علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای موجود، درصدد ایجاد نیازها و تقاضاهای جدید نیز هست. بازاریابی، کتابخانه‏ها را هم در جهت شناخت نیازهای کاربران و هم در جهت برآورده ساختن این نیازها توان‏مند می‏کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان استفاده از اصول بازاریابی در کتابخانه‏های عمومی شهر تهران اجرا شده است. روش پژوهش «پیمایشی توصیفی» و بر اساس مدل بازاریابی «4P» است. جامعه پژوهش کتابخانه‏های عمومی شهر تهران بوده‏اند که‏ 30 کتابخانه زیر نظر هیات امنای کتابخانه‏های عمومی و 60 کتابخانه زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ داده‏اند. داده‏ها در تابستان 1387 گردآوری شده و با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‏اند. نتایج پژوهش نشان داد که‏ کتابخانه‏های عمومی تهران از نظر کاربرد آمیخته‏های بازاریابی در وضعیت مناسبی نیستند و لازم است در این زمینه برنامه‏ریزی جامع‏تری داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: بازاریابی، محصولات و خدمات اطلاعاتی، کتابخانه عمومی، تهران
متن کامل [PDF 208 kb]   (799 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت نشر، كالاي اطلاعات، اقتصاد اطلاعات
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gohari H, Rahmati-Tash M, Tajdaran M. Investigation of Application Level of Marketing Principles in Public Libraries of Tehran. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2010; 15 (4) :125-146
URL: http://publij.ir/article-1-71-fa.html
گوهری حمیده، رحمتی تاش مریم، تاجداران منصور. بررسی میزان استفاده کتابخانه‏ های عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1388; 15 (4) :125-146

URL: http://publij.ir/article-1-71-fa.html

دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.081 seconds with 807 queries by yektaweb 3430