[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 ) ::
دوره 15 شماره 4 صفحات 61-80 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایب‏کوال
سیروس امیدی‏فر ، زهرا موسوی‏زاده
کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی ، siruslee@gmail.com
چکیده:   (9496 مشاهده)
هدف این پژوهش سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و شناسایی مؤلفه‏هایی از خدمت است که در این کتابخانه نیازمند ارتقاء و بهبود هستند. در این پژوهش از لیب‏کوآل تی ام (ویرایش نهایی) استفاده شده است. در این ابزار کیفیت خدمات با ارزیابی شکاف موجود بین سطح حداقل انتظارات با سطح دریافت، و سطح حداکثر انتظارات با سطح دریافت مشخص می‏شود، و بررسی معناداری تفاوت بین سطوح، نقاط ضعف و قوت کتابخانه را نشان می‏دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. روش نمونه‏گیری، تصادفی طبقه‏ای بوده است و از بین کاربران کتابخانه، 346 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند. ‏نتایج پژوهش نشان می‏دهد که در مؤلفه «اثر خدمت»، کتابخانه توانسته است حداقل انتظارات کاربران را برآورده کند. در مؤلفه‏های «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به عنوان مکان»، کتابخانه نتوانسته حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کند. پس از آزمون فرضیه‏ها در تک‏تک مؤلفه‏های لیب‏کوآل، پژوهشگران دریافتند که در هر سه مؤلفه، بین سطح دریافت با سطح حداقل انتظارات، و بین سطح دریافت با سطح حداکثر انتظارات کاربران از کیفیت خدمات، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که به نظر کاربران، مؤلفه کنترل اطلاعات نسبت به سایر مؤلفه‏ها از اهمیت بیش‏تری برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی کیفیت خدمات، دانشگاه علامه طباطبایی، کتابخانه دانشگاهی، لیب‏کوآل
متن کامل [PDF 210 kb]   (1355 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: استانداردهاي كتابخانه‌اي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidifar S, Mousavizadeh Z. Evaluating the Quality Level of Services provided in Library of Faculty of Psychology and Education in Allame Tabataba’i University using LibQUAL Model. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2010; 15 (4) :61-80
URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html
امیدی‏فر سیروس، موسوی‏زاده زهرا. سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لایب‏کوال. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1388; 15 (4) :61-80

URL: http://publij.ir/article-1-68-fa.html

دوره 15، شماره 4 - ( 11-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 811 queries by yektaweb 3506