[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 ) ::
دوره 18 شماره 1 صفحات 67-88 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلفه‌های محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران
رقیه اسکروچی* ، محسن حاجی زین العابدینی، سمانه نوذر
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران ، eskrootchi@tums.ac.ir
چکیده:   (9918 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش علاوه بر شناسایی مؤلفه­های مؤثر در سنجش سرانه مطالعه با بررسی متون و استفاده از نظرات خبرگان، ارائه مؤلفه­های نهایی سنجش سرانه مطالعه در ایران است.
روش: گردآوری اطلاعات برای شناسایی مؤلفه­ها در ابتدا با استفاده از روش کتابخانه‌ای صورت گرفت و سپس برای اجماع گروهی، از تکنیک دلفی در قالب پرسشنامه دو مرحله­ای به­صورت حضوری و اینترنتی و ارسال آن به 16 نفر از صاحب‌نظران به‌عنوان اعضای پنل جهت اظهار نظر استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که علاوه بر مطالعه انواع منابع چاپی، جزوه، بروشور، اعلامیه، نقشه، سند (چاپی، خطی و...)، بریده جراید، اسلاید، شفاف­برگه، ریز فیلم، ریز برگه، کره جغرافیایی، بازدید از وب‌گاه اطلاعاتی، بازدید از وب­گاه خبری، بازدید از وب­گاه شخصی، بازدید از وب­گاه سیاسی، بازدید از وب­گاه ویکی، بازدید از وب­نوشت (وبلاگ)، قصه­گویی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، داستان­خوانی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، کتاب‌خوانی گروهی (قرآن‌خوانی، شاهنامه­خوانی و...)، رجوع موردی به لغت­نامه­ها و به­طور کلی منابع مرجع، کتاب­های الکترونیکی (ebook) در قالب لوح فشرده (CD)، لوح ویدیوئی دیجیتال (DVD)، فایل­های اینترنتی و فایل­های تلفن همراه، چک­کردن پست­های الکترونیکی (email) با محتوای نوشتاری علمی، ادبی، هنری، فرهنگی، گوش­دادن به برنامه­های مستند رادیو/ فایل­های صوتی (به‌جز تفریحی و سرگرمی)، تماشای برنامه­های مستند تلویزیون/ ماهواره و فایل­های صوتی- تصویری (به‌جز تفریحی و سرگرمی) می­توانند به‌عنوان مؤلفه‌های سنجش سرانه مطالعه قرار گیرند.
اصالت/ارزش: به‌علت فقدان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران، این پژوهش با پیشنهاد مؤلفه­های توافقی اعضای پنل دلفی می­تواند به‌عنوان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در نظر گرفته شود.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه، سنجش سرانه مطالعه، مؤلفه‌های محاسبه سرانه مطالعه، سرانه مطالعه.
متن کامل [PDF 418 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskoorochi R, Haji Zeinolabedini M, Nozar S. A Study of Per Capita Reading Measurement Parameters and a Framework Presentationfor Its Measurement in Iran . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2012; 18 (1) :67-88
URL: http://publij.ir/article-1-153-fa.html

اسکروچی رقیه، حاجی زین العابدینی محسن، نوذر سمانه. بررسی مؤلفه‌های محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1391; 18 (1) :67-88

URL: http://publij.ir/article-1-153-fa.html



دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790