[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 ) ::
دوره 18 شماره 1 صفحات 67-88 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مؤلفه‌های محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران
رقیه اسکروچی ، محسن حاجی زین العابدینی، سمانه نوذر
دانشيار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران ، eskrootchi@tums.ac.ir
چکیده:   (9076 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش علاوه بر شناسایی مؤلفه‌های مؤثر در سنجش سرانه مطالعه با بررسی متون و استفاده از نظرات خبرگان، ارائه مؤلفه‌های نهایی سنجش سرانه مطالعه در ایران است. روش: گردآوری اطلاعات برای شناسایی مؤلفه‌ها در ابتدا با استفاده از روش کتابخانه‌ای صورت گرفت و سپس برای اجماع گروهی، از تکنیک دلفی در قالب پرسشنامه دو مرحله‌ای به‌صورت حضوری و اینترنتی و ارسال آن به 16 نفر از صاحب‌نظران به‌عنوان اعضای پنل جهت اظهار نظر استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر مطالعه انواع منابع چاپی، جزوه، بروشور، اعلامیه، نقشه، سند (چاپی، خطی و...)، بریده جراید، اسلاید، شفاف‌برگه، ریز فیلم، ریز برگه، کره جغرافیایی، بازدید از وب‌گاه اطلاعاتی، بازدید از وب‌گاه خبری، بازدید از وب‌گاه شخصی، بازدید از وب‌گاه سیاسی، بازدید از وب‌گاه ویکی، بازدید از وب‌نوشت (وبلاگ)، قصه‌گویی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، داستان‌خوانی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، کتاب‌خوانی گروهی (قرآن‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و...)، رجوع موردی به لغت‌نامه‌ها و به‌طور کلی منابع مرجع، کتاب‌های الکترونیکی (ebook) در قالب لوح فشرده (CD)، لوح ویدیوئی دیجیتال (DVD)، فایل‌های اینترنتی و فایل‌های تلفن همراه، چک‌کردن پست‌های الکترونیکی (email) با محتوای نوشتاری علمی، ادبی، هنری، فرهنگی، گوش‌دادن به برنامه‌های مستند رادیو/ فایل‌های صوتی (به‌جز تفریحی و سرگرمی)، تماشای برنامه‌های مستند تلویزیون/ ماهواره و فایل‌های صوتی- تصویری (به‌جز تفریحی و سرگرمی) می‌توانند به‌عنوان مؤلفه‌های سنجش سرانه مطالعه قرار گیرند. اصالت/ارزش: به‌علت فقدان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران، این پژوهش با پیشنهاد مؤلفه‌های توافقی اعضای پنل دلفی می‌تواند به‌عنوان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مطالعه، سنجش سرانه مطالعه، مؤلفه‌های محاسبه سرانه مطالعه، سرانه مطالعه.
متن کامل [PDF 418 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعه
دریافت: ۱۳۹۱/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskoorochi R, Haji Zeinolabedini M, Nozar S. A Study of Per Capita Reading Measurement Parameters and a Framework Presentationfor Its Measurement in Iran. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2012; 18 (1) :67-88
URL: http://publij.ir/article-1-153-fa.html
اسکروچی رقیه، حاجی زین العابدینی محسن، نوذر سمانه. بررسی مؤلفه‌های محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1391; 18 (1) :67-88

URL: http://publij.ir/article-1-153-fa.html

دوره 18، شماره 1 - ( ویژه‌نامه مطالعه‌ مفید 1 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 808 queries by yektaweb 3461