XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور کرمانشاه ، fsohieli@gmail.com
چکیده:   (1115 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، پیش­بینی میزان مطالعه از طریق هوش فرهنگی، عوامل اجتماعی و سبک زندگی اعضای کتابخانه­‌های عمومی شهر سنندج است.
روش/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف ،کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‏‌ها،­ توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری داده­‌ها چهار پرسشنامه بود. پرسشنامه هوش فرهنگی توسط ارلی و انگ ساخته شده و پرسشنامه سبک زندگی نیز به ­وسیله لعلی، عابدی و کجباف طراحی گردیده است.  پرسشنامه­های عوامل اجتماعی و میزان مطالعه محقق ­ساخته بودند. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه­‌ها به ­ترتیب پرسشنامه عوامل اجتماعی ۸۰/۰، میزان مطالعه 7۰/۰، سبک زندگی 92/0 و هوش فرهنگی87/0 به­دست آمد. جامعه پژوهش،کلیه اعضای فعال کتابخانه‏‌های عمومی در شهر سنندج، شامل 6411 نفر بودند که 381 نفر به روش تصادفی طبقه­‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نرم ‏افزار مورد استفاده SMART-PLS است.
یافته­‌ها: متغیر هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و ضعیف، اما سبک زندگی بر میزان مطالعه تأثیر معنادار و متوسط دارد. بیشترین تأثیر مستقیم را به ترتیب اولویت سبک زندگی، هوش فرهنگی و عوامل اجتماعی بر میزان مطالعه دارند و فرضیات این پژوهش نیز تأیید شدند.
اصالت/ ارزش: عوامل مختلفی می­توانند در امر مطالعه تأثیرگذار و باعث ارتقای فرهنگ مطالعه شوند. با وجود اهمیت بحث هوش فرهنگی، تاکنون پژوهشی به بررسی کلی این مقوله با مطالعه نپرداخته است. این پژوهش می‌­تواند آغازی باشد برای توجه به تأثیر هوش فرهنگی بر مطالعه. نتایج این پژوهش می­‌تواند در برنامه‌­ریزی­‌های درازمدت نهادهای متولی گسترش فرهنگ مطالعه به ­ویژه  نهاد کتابخانه­های عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 1348 kb]   (654 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۳ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۸/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb