XML English Abstract Print


دانشگاه شهید بهشتی ، rostami_lib85@yahoo.com
چکیده:   (79 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی نقش تبلیغات در جذب مخاطب به کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس مدل آیدا در شهر تهران در بازه زمانی مهرماه 1394 تا مهر ماه 1395 انجام گرفته است.

روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا تحلیلی- پیمایشی از شاخه مطالعات میدانی بود. پژوهش براساس مدل آیدا انجام و جامعه آماری پژوهش اعضای کتابخانه‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران بود. تعداد کل اعضا برابر با 39085 نفر بود. براساس فرمول کوکران تعداد 379 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی طبقه‌ای براساس مؤلفه تحصیلات بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با الگو برداری از پرسشنامه ربیعی، محمدیان و برادران جمیلی (1390) گردآوری شد. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تبلیغات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر تهران نتوانسته است مراحل مدل آیدا را با موفقیت طی کند. اما از اثربخشی کم‌تر از حد متوسط برخوردار بوده است، در مورد مراحل چهارگانه مدل آیدا تبلیغات در مرحله علاقه از وضعیت بهتری نسبت به سایر مراحل برخوردار بوده است و مرحله اقدام دارای کم‌ترین میانگین بود. نتایج نشان داد بین مؤلفه مقطع تحصیلی و نقش تبلیغات تفاوت معناداری وجود ندارد.

اصالت/ارزش: ارزش پژوهش در نشان دادن اثر تبلیغات انجام شده در کتابخانه‌های عمومی شهر تهران است. هم‌چنین از ویژگی‌های پژوهش حاضر به کارگیری مدل آیدا برای سنجش نقش تبلیغات برای اولین بار در کتابخانه‌های عمومی کشور است.

متن کامل [PDF 912 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومی در کتابخانه های عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb