Fahimifar S, Farzin Yazdi M. Evaluation of Public Libraries from the Viewpoint of Library Users (Case Study: Yazd City). Research on Information Science and Public Libraries 2014; 20 (1) :113-126
URL:
http://publij.ir/article-1-1207-fa.html
فهیمیفر سپیده، فرزین یزدی محبوبه. ارزیابی رضایت کاربران از مجموعه، ساختمان، تجهیزات، کتابداران و خدمات کتابخانههای عمومی یزد . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1393; 20 (1) :113-126
URL: http://publij.ir/article-1-1207-fa.html
دانشگاه تهران ، sfahimifar@ut.ac.ir
چکیده: (7381 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی کتابخانههای عمومی از دیدگاه کاربران و برآورد میزان رضایت آنها نسبت به چهار معیار منابع، ساختمان و تجهیزات، کتابداران و نیز خدمات کتابخانههای عمومی است.
روش: این پژوهش بهروش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کاربران فعال کتابخانههای عمومی شهر یزد بود که شامل 1000 نفر گردید. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 226 نفر محاسبه شد و به همان تعداد پرسشنامه توزیع گردید.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، از مجموع کلیه مولفهها، میزان رضایت کاربران از «دانش کتابداران و رفتار آنها» از معیار ارزیابی «کتابداران»، و میزان رضایت از «ساعات کاری کتابخانه» از معیار «خدمات کتابخانه» بالاترین رضایت را به خود اختصاص دادند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران در مقایسه با چهار معیار منابع، ساختمان و تجهیزات، کتابداران، و خدمات کتابخانه، بیشترین میزان رضایت خود را از کتابداران اعلام داشتهاند.
اصالت/ارزش: ارزیابی میزان رضایت کاربران فعال کتابخانههای عمومی استانها برای ارزیابی ارزش منابع داخلی نهاد بسیار مهم است. سنجش میزان رضایت و عملکرد عموماً از طریق ابزار لیبکوال انجام شده است که مقایسه نتایج آن ارزیابیها با ارزیابی حاضر میتواند به سیاستگذاری در حوزه منابع کمک کند.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1393/6/15 | پذیرش: 1393/6/15 | انتشار: 1393/6/15